PROGRAMOMRÅDE FOR BØRSEMAKAR

LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG2

 

Fastsett som forskrift av Utdanningsdirektoratet 16. januar 2007 etter delegasjon i brev 26. september 2005 frå Utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjeld frå 1. august 2007.

 

Føremål

 

Børsemakarfaget skal medverke til å halde oppe eit høgt kunnskaps- og tryggleiksnivå omkring våpen og våpenbruk. Dette skal medverke til å dekkje behov i samfunnet for tenester og produkt av våpenteknisk art og å føre vidare eit yrke som er knytt til jakt- og skyttarkulturen.

 

Opplæringa skal gje grunnleggjande kunnskap om oppbygging og verkemåte for ammunisjon og skytevåpen. Praktisk arbeid med ulike konstruksjonar, materiale og teknikkar skal medverke til utvikling av handverksferdigheiter og evne til praktisk problemløysing på fagområdet. Opplæringa skal stimulere evne til å forstå samanheng mellom tekniske konstruksjonar og estetiske løysingar.

 

I opplæringa skal det leggjast vekt på praktisk arbeid med materiale, verktøy og teknikkar som er tilpassa aktuell yrkesutøving.

 

Struktur

 

Programområde for børsemakar består av to programfag. Programfaga utfyller kvarandre og må sjåast i samanheng.

 

Oversikt over programfaga:

Årssteg
Programfag

Vg2

Produksjon

Produktutvikling

 

Timetal

 

Timetal er oppgitt i einingar på 60 minutt.

 

Vg2

 

Produksjon                          277 årstimar

Produktutvikling                 200 årstimar

 

Omtale av programfaga

 

Produksjon

Programfaget handlar om praktisk produksjon av planlagde produkt i samband med reparasjon og ombygging av skytevåpen og utvikling av nye våpen og våpendelar. Programfaget omfattar utvikling av handverksferdigheiter og bruk av verktøy og maskiner i arbeid med materiale og teknikkar som er tilpassa aktuell yrkesutøving. I tillegg omfattar programfaget gamle handverksteknikkar.

 

Produktutvikling

Programfaget handlar om planlegging, dokumentasjon, vurdering og kvalitetssikring av heile prosessen med reparasjon og ombygging av skytevåpen og utvikling av nye våpen og våpendelar. I programfaget inngår kunnskap om våpenteknikk. Kreativ utforming av design og val av arbeidsmåtar inngår. Bruk av digitale verktøy inngår i læring, planlegging og dokumentasjon, og i våpenrapportering til styresmaktene. Forholdet mellom materiale, form, verktøy, teknikkar og funksjon er sentralt. Berekning av kostnader og tidsbruk inngår òg i programfaget.

 

Grunnleggjande ferdigheiter

Grunnleggjande ferdigheiter er integrerte i kompetansemåla der dei medverkar til utvikling av fagkompetansen og er ein del av han. I børsemakarfaget forstår ein grunnleggjande ferdigheiter slik:

 

Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i børsemakarfaget inneber å uttrykkje seg visuelt og verbalt om våpentekniske spørsmål og å kommunisere om våpen og våpenbruk med kundar, kollegaer og andre samarbeidspartnarar. Det inneber å bruke fagspråk og vere med i faglege diskusjonar.

 

Å kunne lese i børsemakarfaget inneber å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur. Det inneber å tolke skriftleg og visuelt språk som er knytt til faget, og å bruke arbeidsteikningar og beskrivingar med teikn og symbol.

 

Å kunne rekne i børsemakarfaget inneber å rekne ut tidsforbruk, kostnader og pris. Det inneber berekning av masse, fart og anslagsenergi, og av volum, trykk og styrkeforhold. Å rekne inneber berekning av lengder, mengder og vinklar, og av kulebane, flygetid og luftmotstand i samband med den praktiske utøvinga av faget.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i børsemakarfaget inneber å bruke relevant digitalt utstyr i planlegging, berekning og rapportering. Det omfattar innhenting og formidling av informasjon knytt til produktutvikling, og dokumentasjon av eige arbeid og eigen kompetanse.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg2

 

Produksjon

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

 

Produktutvikling

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

 

Vurdering

Vg2 børsemakar

 

Føresegner for sluttvurdering:

 

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Produksjon

Produktutvikling

Eleven skal ha ein standpunktkarakter i kvart av programfaga.

 

Eksamen for elevar

Programfag

Ordning

Produksjon

Produktutvikling

Eleven skal opp til ein tverrfagleg praktisk eksamen der dei felles programfaga inngår.

Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt.

 

Eksamen for privatistar

Programfag

Ordning

Produksjon

Produktutvikling

Privatisten skal opp til ein skriftleg eksamen i kvart av programfaga. I tillegg skal privatisten opp til ein tverrfagleg praktisk eksamen der dei felles programfaga inngår.

Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt.

 

Dei generelle føresegnene om vurdering er fastsette i forskrift til opplæringslova.