PROGRAMOMRÅDE FOR DESIGN OG GULLSMEDHÅNDVERK
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG2
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 11. januar 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2007.
Formål
Gullsmedhåndverk har lange tradisjoner i norsk og samisk kultur. I disse fagene produseres og utformes varige gjenstander i edelt metall, som enkeltgjenstander eller i serier. Opplæringen i programfagene skal bidra til å ivareta kulturelle særtrekk og tradisjoner og legge grunnlag for å dekke etterspørsel etter slike produkter.
Opplæringen skal legge vekt på arbeid med gjenstander som representerer affeksjons- og nytteverdier. Opplæringen skal bidra til kunnskaper om nye og gamle teknikker og til å utvikle håndverksmessige ferdigheter, og inspirere til kreativt arbeid. Opplæringen skal bidra til utvikling av formsans og evne til estetiske og praktiske løsninger og til forståelse for kulturen i lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Opplæringen skal legge vekt på grunnleggende praktisk arbeid med materialer, verktøy og teknikker som basis for videre kompetanseutvikling og forståelse innen gullsmedhåndverk.
Struktur
Programområde for design og gullsmedhåndverk består av to programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over programfagene:
Årstrinn |
Programfag |
|
Vg2 |
Gullsmedhåndverk |
Design og produktutvikling |
Beskrivelse av programfagene
Gullsmedhåndverk
Programfaget dreier seg om praktisk grunnleggende håndverksarbeid i lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Dette omfatter utvikling av håndverksferdigheter i arbeid med materialer og teknikker. Praktisk arbeid med funksjon, form, farge, materialer, verktøy og teknikker inngår. Programfaget omfatter videre kundebehandling, tidsplanlegging, dokumentasjon og kvalitetssikring av arbeidsprosess og produkt, og vurdering av eget arbeid.
Design og produktutvikling
Programfaget dreier seg om konkretisering av idé, skisser og design. Dette omfatter forholdet mellom form, farge, materialer, verktøy, teknikker og funksjon, og kreativitet og nyskaping innen design og arbeidsmetoder. Programfaget omfatter også materiallære og kunnskap om grunnleggende teknikker innen gullsmedhåndverk. Planlegging, kvalitetssikring, dokumentasjon og vurdering av eget arbeid inngår i programfaget. Entreprenørskap, etiske problemstillinger og forhold knyttet til bærekraftig håndverksproduksjon, og forholdet mellom håndverksprodukter, tjenester og marked inngår. Programfaget omhandler gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og bruk av digitale verktøy.
Timetall
Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter.
Vg2
Gullsmedhåndverk 337 årstimer
Design og produktutvikling 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I design- og gullsmedhåndverksfag forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i design- og gullsmedhåndverksfag innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om design og gullsmedhåndverk. Bruk av fagspråk, kommunikasjon om estetikk, design og arbeidsprosesser med kunder, kolleger og andre inngår. Det innebærer dokumentasjon og kvalitetssikring av eget arbeid og læring.
Å kunne lese i design- og gullsmedhåndverksfag innebærer å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur. Det innebærer å tolke skriftlig og visuelt språk knyttet til design og gullsmedhåndverk og å bruke arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
Å kunne regne i design- og gullsmedhåndverksfag innebærer å beregne pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det innebærer også analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i design- og gullsmedhåndverksfag innebærer bruk av relevant digitalt utstyr i grunnleggende arbeid med design og gullsmedhåndverk. Det innebærer å innhente informasjon, eksperimentere med form, farge og komposisjon, utvikle og produsere håndverksprodukter og tjenester og dokumentere eget arbeid.
Kompetansemål
Etter Vg2
Gullsmedhåndverk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Design og produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Vurdering
Vg2 Design og gullsmedhåndverk
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag |
Ordning |
Gullsmedhåndverk Design og produktutvikling |
Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene. |
Eksamen for elever
Programfag |
Ordning |
Gullsmedhåndverk Design og produktutvikling |
Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag |
Ordning |
Gullsmedhåndverk Design og produktutvikling |
Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.