PROGRAMOMRÅDE FOR FRISØR
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG2
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 11. januar 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2007.
Formål
Frisørfaget har lange tradisjoner og skal fylle behov for profesjonell utførelse av hårpleie og frisyredesign. Frisørfaget skal bidra til nyskaping gjennom orientering i internasjonalt perspektiv. Det skal gi forståelse for og erfaring med utvikling og produksjon av frisørarbeid på grunnleggende nivå.
Opplæringen skal stimulere til kreativitet i utformingen av design, til problemløsning og valg av arbeidsmåter i frisørarbeidet. Opplæringen skal bidra til forståelse for forholdet mellom produksjon, ressursforvaltning, marked og økonomi. Opplæringen skal også bidra til oppmerksomhet på etiske problemstillinger knyttet til frisørfaget.
I opplæringen skal det legges vekt på praktisk arbeid med hår og hårprodukter, frisørverktøy samt grunnleggende teknikker. Opplæringen skal bidra til å utvikle sosial kompetanse og evne til kommunikasjon med kunder og fagpersoner fra ulike miljøer, og dermed legge grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse i ulike sammenhenger.
Struktur
Programområde for frisør består av to programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over programfagene:
Årstrinn |
Programfag |
|
Vg2 |
Produksjon |
Frisyredesign |
Beskrivelse av programfagene
Produksjon
Programfaget omfatter praktiske øvelser i grunnleggende teknikker, bruk av verktøy og materialer og valg av ulike løsninger knyttet til behandling av hår og makeup. Som sentrale elementer i programfaget inngår design, klipp, forming, farge og strukturendring. Programfaget omfatter dokumentasjon og kvalitetssikring av produksjonsprosess og produkt. Relevante bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet inngår i programfaget.
Frisyredesign
Programfaget omfatter idéutvikling, valg av frisyredesign og tjenester innen frisørfaget. I dette inngår stilanalyse, planlegging, nyskaping og vurdering. Det innbefatter bruk av arbeidstegninger og visuelle hjelpemidler samt eksperimentering med teknikker, materialer og redskaper. Kundebehandling er sentralt i programfaget. I dette inngår en særlig vekt på kommunikasjon og konsultasjon. Programfaget omfatter markedsføring, presentasjon og dokumentasjon av egen kompetanse, og innbefatter bruk av digitale verktøy.
Timetall
Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter.
Vg2
Produksjon 337 årstimer
Frisyredesign 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I frisørfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i frisørfaget innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om frisyredesign i klipp, farge, forming og strukturendring. Kommunikasjon om estetikk, design og arbeidsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere inngår. Det innebærer vurdering og kvalitetssikring av håndverksprosesser og produkter og å bruke fagspråk i ulike sammenhenger.
Å kunne lese i frisørfaget innebærer å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur. Det innebærer å tolke skriftlig og visuelt språk knyttet til frisørfaget og å bruke arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
Å kunne regne i frisørfaget innebærer å beregne pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det omhandler analyse og konstruksjon av former, strukturer og proporsjoner samt komposisjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i frisørfaget innebærer å bruke relevant digitalt utstyr i grunnleggende arbeid i frisørfaget. Digitalt utstyr brukes for å innhente informasjon og dokumentere eget arbeid og egen kompetanse.
Kompetansemål
Etter Vg2
Produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· planlegge og utføre grunnleggende frisyredesign i henhold til egen arbeidsplan, kvalitetskriterier og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
· utføre grunnleggende praktisk arbeid med klipp, friseringsteknikker, bølge- og oppsetningsteknikker
· utføre ulike kjemiske behandlinger i tilknytning til farge og strukturendringer
· skape bestemte uttrykk i en frisyredesign med bruk av farger og formelementer
· bruke verktøy, produkter og teknikker på en hensiktsmessig måte i frisørfaget
· bruke produkter og teknikker som er tilpasset kundens behov og forutsetninger
· utføre makeup tilpasset frisyredesign og kundens ønsker og behov
· utføre daglig vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner som brukes i frisørfaget
· dokumentere, kvalitetssikre og presentere arbeidsprosesser og egne frisørarbeider
Frisyredesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· analysere kundens stil, ønsker og behov for å skape bestemte uttrykk i frisyren
· konkretisere og begrunne design og produktutvikling i eget frisørarbeid
· lage og bruke arbeidstegninger og annen visuell informasjon i produktutvikling og produksjon
· eksperimentere med teknikker, form, farge, materialer og redskaper
· kommunisere og samarbeide med kunder, kolleger og andre i grunnleggende arbeid med frisyredesign
· gjennomføre enkle markedsundersøkelser og vurdere behov for ulike frisørtjenester
· presentere og dokumentere egen kompetanse visuelt og verbalt, og ved hjelp av digitale verktøy
· beregne pris på produkter, råvarer og tjenester innenfor frisørfaget
· forklare sammenhenger mellom forbruk av varer og tid og forklare hvordan produktivitet og lønnsomhet henger sammen
· vurdere eget arbeid i lys av trender og ved bruk av digitale verktøy
Vurdering
Vg2 Frisør
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag |
Ordning |
Produksjon Frisyredesign |
Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene. |
Eksamen for elever
Programfag |
Ordning |
Produksjon Frisyredesign
|
Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag |
Ordning |
Produksjon Frisyredesign
|
Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.