PROGRAMOMRÅDE FOR SMED

LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG2

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 11. januar 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2007.

 

Formål

 

Smeden representerer et av verdens eldste yrker, og smiing er en del av kulturarven. Smedfaget skal bidra til å dekke markedets behov for smidde håndverksprodukter og mindre reparasjoner, vedlikehold og restaurering. Programfagene skal legge grunnlag for nyskaping og utøvelse av tradisjonelt smedhåndverk, og medvirke til å ivareta samfunnets behov for kvalifiserte fagarbeidere i smedfaget.

 

Opplæringen skal gi erfaring med plastisk bearbeiding av stål og utvikling og produksjon av smijernsprodukter basert på tradisjonelle og nyere produksjonsprosesser. Opplæringen skal legge grunnlag for utvikling av håndverksmessige ferdigheter og forståelse for samspillet mellom kvalitet, form og funksjon. Programfagene skal bidra til å utvikle bevisste holdninger til ny teknologi, markedsmekanismer, ressursbruk og helse, miljø og sikkerhet.

 

I opplæringen skal det legges vekt på praktisk arbeid med stålmaterialer. Opplæringen skal ta utgangspunkt i krav som stilles til profesjonell yrkesutøvelse.

 

Struktur

 

Programområde for smed består av to felles programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over programfagene:

Årstrinn

Programfag

Vg2

Smedhåndverk

Design og produktutvikling

 

Beskrivelse av programfagene

 

Smedhåndverk

Programfaget omhandler grunnleggende praksis med framstilling av smedprodukter. Det innbefatter utvikling av håndverksferdigheter i arbeid med ulike smijernsmaterialer, smiteknikker og sammenføyingsmetoder. Kunnskaper om ulike stål- og metalltyper som anvendes i smedfaget, inngår. Presentasjon og dokumentasjon ved hjelp av digitale verktøy inngår som del av kvalitetssikring av eget arbeid og egen kompetanse. Programfaget omhandler gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet.

 

Design og produktutvikling

Programfaget omhandler hele arbeidsprosessen fra idé til ferdig produkt. Det omfatter utarbeiding av skisser og tegninger samt tilvirkning av hjelpeverktøy og smiing av prøveprodukter. Forholdet mellom form, dimensjonering, materialvalg og smedproduktenes funksjon er sentralt. I programfaget inngår planlegging, tilrettelegging og dokumentasjon av produksjonsprosessen ved hjelp av digitale verktøy. Markedskunnskap og forholdet mellom etterspørsel, pris og kvalitet er elementer i programfaget.

 

Timetall

 

Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter.

 

Vg2

 

Smedhåndverk                                   337 årstimer

Design og produktutvikling              140 årstimer

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I smedfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i smedfaget innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om smedarbeid og ulike arbeidsprosesser i smedfaget. Det innebærer bruk av fagspråk og deltakelse i faglige diskusjoner.

 

Å kunne lese i smedfaget innebærer å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur innen smedfaget. Det innebærer også å tolke og bruke skriftlig og visuelt språk, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.

 

Å kunne regne i smedfaget innebærer å beregne vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det innebærer også analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i smedfaget innebærer å innhente informasjon, eksperimentere med form og komposisjon og å dokumentere eget arbeid og egen kompetanse.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg2

 

Smedhåndverk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

 

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

 

Vurdering

Vg2 smed

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Smedhåndverk

Design og produktutvikling

Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.

 

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Smedhåndverk

Design og produktutvikling

Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

 

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Smedhåndverk

Design og produktutvikling

 

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.