LÆREPLAN I BØRSEMAKARFAGET 

VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsett som forskrift av Utdanningsdirektoratet  28. mai 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 frå Utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjeld frå 1. august 2008.

 

Føremål

 

Børsemakarfaget skal medverke til å halde oppe eit høgt kunnskaps- og tryggleiksnivå omkring våpen og våpenbruk. Dette skal medverke til å dekkje behov i samfunnet for tenester og produkt av våpenteknisk art og å føre vidare eit yrke som er knytt til jakt- og skyttarkulturen.

 

Opplæringa skal gje grunnleggjande kunnskap om oppbygging og verkemåte for ammunisjon og skytevåpen. Praktisk arbeid med ulike konstruksjonar, materiale og teknikkar skal medverke til utvikling av handverksferdigheiter og evne til praktisk problemløysing på fagområdet. Opplæringa skal stimulere evna til å forstå samanhengen mellom tekniske konstruksjonar og estetiske løysingar.

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til sveinebrev. Yrkestittel er børsemakar.

 

Struktur

 

Børsemakarfaget består av to hovudområde. Hovudområda utfyller kvarandre og må sjåast i samanheng.

 

Oversikt over hovudområda:

Årssteg

Hovudområde

Vg3 / opplæring i bedrift

 

Produksjon

 

Produktutvikling

 

Omtale av hovudområda

 

Produksjon

Hovudområdet dreiar seg om reparasjon, tilverking og produksjon av våpen og våpendelar.   Hovudområdet omfattar utvikling av handverksferdigheiter og bruk av verktøy og maskiner.  Hovudområdet omfattar også bruk av ulike materiale og teknikkar.

 

Produktutvikling

Hovudområdet omfattar utvikling av nye våpen og våpendelar. Hovudområdet dreiar seg om planlegging, dokumentasjon og kvalitetssikring av eige arbeid. Helse, miljø og tryggleik er ein del av hovudområdet.  Hovudområdet omfattar arbeid med design, der forhold mellom materiale, form og funksjon, bruk av verktøy og teknikkar høyrer med. Våpenrapportering og bruk av digitale verktøy og kostnads- og tidsutrekning høyrer også med i hovudområdet.

 

Grunnleggjande ferdigheiter

 

Grunnleggjande ferdigheiter er integrerte i kompetansemåla der dei medverkar til å utvikle fagkompetansen og er ein del av han. I børsemakarfaget forstår ein grunnleggjande ferdigheiter slik:

 

Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i børsemakarfaget inneber å kommunisere om våpen, våpenbruk og våpentekniske spørsmål med kundar, kollegaer og andre samarbeidspartnarar. Det inneber å bruke fagspråk, delta i faglege diskusjonar og presentere eige arbeid.

 

Å kunne lese i børsemakarfaget inneber å tolke skriftleg og visuelt språk knytt til faget og bruke arbeidsteikningar, deleteikningar og forklaringar med teikn og symbol. Det inneber også å forstå og nytte faglitteratur.

 

Å kunne rekne i børsemakarfaget inneber å rekne ut tidsforbruk, kostnader og pris. Det inneber også å rekne ut masse, fart, anslagsenergi, volum, trykk og styrkeforhold. Det inneber vidare å rekne ut lengd, mengd, vinklar, kulebane, flygetid og luftmotstand i direkte tilknyting til den praktiske utøvinga av faget.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i børsemakarfaget inneber å innhente og bruke informasjon i produktutvikling og produksjon, delta i faglege digitale nettverk og presentere eige arbeid.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg3

 

Produksjon

Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne

 

Produktutvikling

Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne

 


Vurdering

Vg3 børsemakarfaget

 

Føresegner for sluttvurdering:

 

Hovudområde

Ordning

 

Produksjon

Produktutvikling

 

 

 

Alle skal opp til ein skriftleg eksamen i faget. Eksamenen må vere greidd før sveineprøva kan gjennomførast. Eksamenen blir utarbeidd sentralt og sensurert lokalt.

  

Alle skal opp til sveineprøva, som normalt skal

gjennomførast innanfor ei tidsramme på femten vyrkedagar. 

 

Dei generelle føresegnene om vurdering er fastsette i forskrift til opplæringslova.