LÆREPLAN I BUNTMAKERFAGET

VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 26. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2008.

 

Formål

 

Buntmakerfaget har tradisjoner tilbake til steinalderen, og pels og skinn har vært brukt av mennesker til bekledning og beskyttelse mot vind og kulde til alle tider. Buntmakerfaget skal bidra til utvikling av pelsarbeider og arbeid med design, mote og klær i et internasjonalt perspektiv. Buntmakerfaget skal videre bidra til å imøtekomme samfunnets behov for målsøm, omsøm, reparasjoner og vedlikehold av ulike pelsprodukter.

 

Opplæringen skal legge vekt på praktisk pelsfaglig arbeid og bidra til å utvikle kompetanse om materialer, form og farger. Opplæringen skal bidra til å utvikle evne til å vurdere skinnkvalitet, mønsterforståelse og nøyaktighet i bruk av ulike sammenføyingsteknikker. Opplæringen skal videre bidra til å utvikle kompetanse i buntmakerfagets særpreg og historie, kundebehandling, etikk og helse, miljø og sikkerhet.

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittel er buntmaker.

 

Struktur

 

Buntmakerfaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

 

Produksjon

 

Materialer og verktøy

 

Økonomi og marked

 

 

Beskrivelse av hovedområdene

 

Produksjon

Hovedområdet omfatter design og produksjon av pelsverksprodukter. Forholdet mellom form, farge og funksjon i relasjon til pels, tekstile materialer og redskaper inngår i hovedområdet. Det innebærer videre sortering og vurdering av skinns kvalitet og egenart og bruk av ulike sammenføyingsteknikker. Hovedområdet omfatter også arbeid med ulike mønstre, bruk av håndverksteknikker og vedlikehold, rens og oppbevaring av pelsprodukter. Helse, miljø og sikkerhet inngår i hovedområdet, samt bruk og kvalitetssikring av kjemikalier.

 
Materialer og verktøy

Hovedområdet omfatter arbeid med materialer, teknikker, verktøy og maskiner. Det omfatter også kunnskap om pelskvalitet samt pels og skinns egenskaper og opprinnelse. Beregning av materialforbruk inngår også.

 
Økonomi og marked

Hovedområdet omfatter markedsføring av buntmakerprodukter. Det innbefatter beregning av kostnader og pris samt kunnskap om pelshandel, tradisjoner og særpreg i bransjen. Hovedområdet omfatter også vurdering av etiske sider ved buntmakerfaget samt oppfølging av gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet. Bruk av digitale verktøy og metoder inngår i hovedområdet.

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I buntmakerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i buntmakerfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere om estetikk, design, arbeidsprosesser, pelsmaterialer og produkter. Det innebærer videre å dokumentere eget arbeid.

                                              

Å kunne lese i buntmakerfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.

 

Å kunne regne i buntmakerfaget innebærer å konstruere mønstre. Det innebærer også å beregne pris, antall skinn, hårlengde, vekt av pelsplagg, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tidsbruk. Det innebærer videre analyse og vurdering av strukturer og proporsjoner ved sammensetning av skinn og plagg.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i buntmakerfaget innebærer å bruke teknologi i arbeid med produkter, prosesser og kvalitetssikring. Det innebærer også formidling og innhenting av informasjon og eksperimentering med form, farge og komposisjon. Videre innebærer det utvikling, produksjon og dokumentasjon av håndverksprodukter og tjenester. Dessuten innebærer det å delta i faglige nettverk og å presentere eget arbeid.

 

Kompetansemål

 
Etter Vg3

 

Produksjon

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         planlegge egen arbeidsprosess

·         lage idéskisser og arbeidstegninger

·         ta mål, lage og tilpasse mønstre til produkter og plagg

·         utarbeide produksjonsplan for buntmakerarbeid

·         sortere og klargjøre løsskinn og bodyvare

·         lage pelsplagg ut fra materiale, snitt, form og farge

·         bruke ulike rykke-, gallonerings- og sammenføyingsteknikker tilpasset ulike pelstyper og produkter

·         utføre arbeidsoppgaver knyttet til anbrakking og spikring

·         vurdere metoder for bearbeiding av ulike skinntyper

·         renskjære og ferdigstille pelsplagg med underarbeid, lukning, støttestoffer, fôr og håndsøm

·         vurdere kvalitet på aldrende plagg før omsømsarbeid og reparasjoner

·         gjøre rede for buntmakerfagets historie, utvikling, moter og trender

·         presentere og dokumentere egne produkter

·         vedlikeholde, rense og gjøre rede for oppbevaring av pelsprodukter

·         håndtere kjemikalier på en forsvarlig måte i lagring, bruk og ventilasjon

·         følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

·         vurdere eget arbeid

 

Materialer og verktøy

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         gjøre rede for beredning, farging, håring og lengde på ulike skinn

·         artsbestemme pelsdyr

·         gjøre rede for innhold i og betydning av Washington-konvensjonen

·         beregne materialforbruk til ulike skinnprodukter

·         bruke verktøy, pelsmaskin og andre symaskiner i produksjon

·         foreta enkle justeringer og vedlikehold på maskiner

 

Økonomi og marked

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         lage kalkyler og sette opp enkle budsjetter knyttet til egen produksjon

·         presentere og markedsføre egne buntmakerprodukter og tjenester

·         håndtere klager og reklamasjoner

·         rette seg etter gjeldende regelverk for pelsproduksjon og for helse, miljø og sikkerhet

·         bruke fagspråk, delta i faglige nettverk og veilede kunder om buntmakerprodukter

·         gjøre rede for omsetning av skinn, fra auksjon til forbruker

·         bestemme og dokumentere pris på produkter og tjenester på grunnlag av tidsbruk og materialer

·         beskrive tradisjoner og særpreg i buntmakerfaget

·         vurdere etiske og miljømessige sider ved bruk av pelsdyr

·         gjøre rede for bransjens organisering og gjeldende regelverk knyttet til buntmakerfaget

·         tolke trender og dokumentere behov for pelsprodukter og tjenester i markedet

 

 

Vurdering

Vg3 buntmakerfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

 

 

Produksjon

Materialer og verktøy

Økonomi og marked

 

 

 

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. 

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.