LÆREPLAN I FILIGRANSSØLVSMEDFAGET 

VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 7. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2008.

 

Formål

 

Filigranssølvsmedfaget er knyttet til gullsmedfaget og bidrar til å ivareta og videreføre deler av kulturarven.  Filigranssølvsmeden lager store og små smykker og utsmykkinger som settes sammen av metalltråder og små kuler i forskjellige dimensjoner, og tilvirker draktsølv til bunader og folkedrakter. Filigranssølvsmedfaget skal dekke samfunnets behov for produkter framstilt i filigransteknikk. 

 

Opplæringen skal bidra til å utvikle håndverksferdigheter og gi erfaring med ulike materialer, teknikker, maskiner og verktøy som brukes i filigranssølvsmedfaget. I opplæringen skal det legges vekt på produksjon av søljer og smykker, samt reparasjon og rekonstruksjon av filigransprodukter. Opplæringen skal bidra til å utvikle ferdigheter i å lage skisser og arbeidstegninger samt ferdigheter i enkel gravering og overflatebehandling. Opplæringen skal videre stimulere til etisk og estetisk bevissthet og til forståelse for tradisjoner, særpreg og fornying i filigranssølvsmedfaget. 

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittel er filigranssølvsmed.

 

Struktur

 

Filigranssølvsmedfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Filigranshåndverk

Design og produktutvikling

 

Beskrivelse av hovedområdene

 

Filigranshåndverk 

Hovedområdet omfatter tilvirking av bunadsølv og smykker i ulike filigransteknikker. Hovedområdet omfatter også arbeid med ulike materialer, overflatebehandling og bruk og vedlikehold av verktøy og maskiner. Reparasjoner, restaureringsarbeid, rekonstruksjoner og kopiering av deler samt hele smykker og filigransarbeider inngår også.

 

Design og produktutvikling

Hovedområdet omfatter skisser, tegninger, arbeidsbeskrivelser og valg av materialer. I hovedområdet inngår design av smykker, søljer og andre filigransprodukter. Hovedområdet omfatter også kunnskap om tradisjon og særpreg i filigranssølvsmedfaget. Enkle markedsundersøkelser, kalkuleringer og kundebehandling inngår i hovedområdet. Presentasjon og dokumentasjon av egne produkter og tjenester og bruk av digitale verktøy inngår også. Videre omfatter hovedområdet helse, miljø og sikkerhet.

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I filigranssølvsmedfaget et forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i filigranssølvsmedfaget innebærer å beskrive arbeid for kunder. Det innebærer også å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere samt å delta i faglige diskusjoner.

 

Å kunne lese i filigranssølvsmedfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det innebærer å bruke arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler og å tolke skriftlig og visuelt språk.

 

Å kunne regne i filigranssølvsmedfaget innebærer å beregne vekt, volum, mengde, vinkler og størrelser samt beregne kostnad og pris.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i filigranssølvsmedfaget innebærer å bruke digitalt utstyr til presentasjon og dokumentasjon av eget arbeid og i egen design og produktutvikling.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg3

 

Filigranshåndverk

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

 

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

 

Vurdering

Vg3 filigranssølvsmedfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

Filigranshåndverk

Design og produktutvikling

 

 

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. 

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.