LÆREPLAN I GULLSMEDFAGET
VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 7. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2008.
Formål
Gullsmedfaget har lange tradisjoner for design og produksjon av gullsmedprodukter i norsk og samisk kultur. Gullsmedfaget skal ivareta håndverksteknikker for design, produktutvikling og produksjon av enkeltgjenstander og serier i industriell produksjon. Opplæringen i gullsmedfaget skal bidra til å imøtekomme samfunnets behov for smykker og mindre gjenstander i edelt metall og edelstener.
Opplæringen i gullsmedfaget skal bidra til å utvikle håndverksferdigheter ved bruk av verktøy, teknikker og materialer, samt stimulere til bruk av nye teknikker. Den skal bidra til å utvikle forståelse for form og andre estetiske utfordringer, samt forståelse for forhold mellom håndverk, produksjon og marked. Opplæringen skal videre fremme etisk bevissthet om gjenstanders affeksjonsverdi og bidra til kulturell forståelse for gullsmedprodukter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Gullsmedfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn |
Hovedområder |
|
Vg3 / opplæring i bedrift |
Gullsmedhåndverk |
Design og produktutvikling |
Hovedområdet omfatter videreføring og utvikling av gamle og nye teknikker og håndverksferdigheter i gullsmedfaget. Det omfatter videre produksjon, reparasjon og tilpasning av smykker, smykkedeler og små gjenstander i edelt metall. Hovedområdet omfatter også bruk av ulike edelmetaller. Kostnadsberegning og markedsføring av egne gullsmedprodukter inngår i hovedområdet. Sikkerhetsrutiner for behandling av steiner, perler og metaller inngår også i hovedområdet.
Hovedområdet omfatter utvikling og konkretisering av gullsmedprodukter. I hovedområdet inngår utarbeiding og bruk av arbeidstegninger og andre visuelle uttrykk. Hovedområdet omfatter beregning av råvarer og valg av materialer og verktøy. Hovedområdet omfatter også valg av design på bakgrunn av estetiske og etiske normer samt rammer for arbeidet og kundens bestilling. Presentasjon og dokumentasjon av eget arbeid ved bruk av digitale verktøy inngår i hovedområdet. Gjeldende regelverk for gullsmedfaget og for helse, miljø og sikkerhet inngår også i hovedområdet.
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I gullsmedfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i gullsmedfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere om produktinformasjon, estetikk, design og arbeidsprosesser. Det innebærer også å presentere håndverksprosesser og produkter.
Å kunne lese i gullsmedfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det innebærer å tolke skriftlige og visuelle uttrykk og å bruke arbeidstegninger og beskrivelser.
Å kunne regne i gullsmedfaget innebærer å beregne pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tidsbruk. Det innebærer også analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i gullsmedfaget innebærer å benytte digitalt utstyr i arbeid med design og utvikling av nye produkter. Det innebærer videre å innhente informasjon, å eksperimentere med form, farge og komposisjon og å utvikle og framstille håndverksprodukter. Det innebærer også å delta i faglige digitale nettverk og bruke digitale verktøy i presentasjon av eget arbeid.
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· sage, file, smi og lodde i arbeid med gullsmedprodukter
· bruke støpeteknikker
· gjøre rede for edelmetallenes kjemiske og fysiske egenskaper
· beregne ulike legeringer og beregne vekt og volum av edelmetallene
· lage smykker etter tegning med galleri, buede og knoppede former og ajourer
· lage og tilpasse egnede låsmekanismer, sjarnerer og kontrasjarnerer
· lage og tilpasse innfatning med klør, sarie og stikning og sette inn stein i disse innfatningstypene
· utføre ulike typer reparasjoner
· utføre forskjellige galvaniske prosesser
· gjøre rede for og anvende sikkerhetsrutiner for behandling av steiner, perler og metaller
· smelte sammen ulike legeringer og lage egnede materialer som utgangspunkt for videre bearbeiding
· lage og tilpasse spesialverktøy og vedlikeholde håndverktøy og maskiner
· beregne kostnader ved produksjon av egne gullsmedprodukter og markedsføre egne produkter og tjenester
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· konkretisere og begrunne idé, design og arbeidsprosess i tråd med estetiske og etiske normer og innenfor rammene for det enkelte arbeidet og kundens bestilling
· tegne og visualisere idé fram til ferdig produkt ved bruk av digitale verktøy
· lage og bruke skisser og annen visuell informasjon i egen produktutvikling og produksjon
· beregne råvarer til produkter og tjenester for eget arbeid innen gullsmedhåndverk
· presentere og dokumentere eget arbeid visuelt, verbalt og ved hjelp av digitale verktøy
· bruke ulike materialer og formelementer tilpasset bestemte uttrykk forankret i idé, design og trender i gullsmedfaget
· gjøre rede for og anvende gjeldende regelverk knyttet til gullsmedfaget og for helse, miljø og sikkerhet
Vurdering
Vg3 gullsmedfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder |
Ordning |
Gullsmedhåndverk Design og produktutvikling
|
Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.