LÆREPLAN I HERRESKREDDERFAGET
VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2008.
Formål
Herreskredderen designer og syr klær der snitt, materiale, farge og design velges i samråd med kunden. Herreskredderen lager plagg fra egne konstruerte mønstre og ut fra kolleksjoner som tilpasses den enkelte. Herreskredderfaget skal dekke samfunnets behov for utdannede håndverkere som kan lage nye og tradisjonelle målsydde klær.
Opplæringen skal bidra til utvikling av skredderferdigheter og materialkunnskap samt stimulere til bevissthet om form og farger, klær og moter. Opplæringen skal legge vekt på praktisk arbeid med ulike stoffer og andre materialer samt bruk av ulike teknikker, maskiner, verktøy og teknologi i herreskredderfaget. Opplæringen skal videre stimulere til forståelse for forhold mellom marked, produksjon, design og økonomi.
Herreskredderfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn |
Hovedområder |
|
Vg3 / opplæring i bedrift |
Produksjon |
Produktutvikling |
Hovedområdet omfatter produksjon av klær og skreddertjenester. Det omfatter måltaking, tilpassing og bruk av skisser, tegninger og mønstre. Arbeid med søm- og sammensettingsteknikker og avpress av klesplagg inngår. Hovedområdet omfatter arbeid med ulike stoffer, materialer og tilbehør samt bruk av maskiner, redskaper og moderne teknologi. Helse, miljø og sikkerhet og bruk av digitale verktøy inngår i hovedområdet.
Hovedområdet omfatter arbeid med skisser, tegninger, mønstre og materialer. Det omfatter tolkning av trender og moter samt beskrivelse og analyse av ulike plagg. Hovedområdet omfatter også tradisjoner og bruk av historisk materiale i arbeid med klær og tekstiler. Kostnadsberegning, kundeveiledning, markedsanalyse og markedsføring inngår i hovedområdet.
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I herreskredderfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i herreskredderfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere om skredderhåndverk, design, materialer, kvalitet og arbeidsprosesser. Det innebærer også å beskrive eget arbeid.
Å kunne lese i herreskredderfaget innebærer å forstå og anvende faglitteratur, tekniske tegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
Å kunne regne i herreskredderfaget innebærer å konstruere mønstre til klær. Det innebærer også å beregne kroppsmål, tilleggsvidde, sømrom og stoffutnyttelse. Det innebærer videre å beregne linjer, størrelser, tidsbruk og pris.
Å kunne bruke digitale verktøy i herreskredderfaget innebærer å bruke teknologi i produktutvikling, produksjon og markedsføring. Det innebærer videre å delta i digitale faglige nettverk. Det innebærer også å bruke teknologi i presentasjon og dokumentasjon av eget arbeid.
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· bruke mål, konstruere, gradere, tilpasse og justere mønster til ulike skredderprodukter
· velge stoffer, beregne materialmengde og klippe til plaggdeler
· gjøre rede for og vurdere oppbygging, egenskaper og anvendelsesområder for ulike stoffer og materialer
· gjøre rede for og utføre plasseringer og festeanordninger for innleggsstoffer tilpasset form og bruk
· utføre håndsøm og maskinsøm og andre teknikker i herreskredderfaget
· sy ulike lommer, krager, slag og andre detaljer på skredderi
· sette sammen og ferdigstille plagg med innleggsstoffer og fôr
· prøve, tilpasse og rette plagg
· utføre modellering, drapering og prøving på byste og person
· avpresse og ferdigbehandle plagg i ulike materialer
· bruke og vedlikeholde materialer, utstyr, verktøy og maskiner i herreskredderfaget
· beregne tidsforbruk og pris på produkter og tjenester
· bruke digitale verktøy i skredderfaget
· presentere og dokumentere eget arbeid med og uten digitale verktøy
· gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· utarbeide idéskisser, arbeidstegninger, mønstre og annen dokumentasjon som grunnlag for kundetilpasset produksjon
· gjøre rede for historikk og tradisjoner for klær og tekstiler og bruke dette i egen produktutvikling
· beregne materialkostnader, tidsforbruk og pris på egne produkter og tjenester i herreskredderfaget
· tolke trender og moter samt analysere og beskrive ulike plagg
· veilede kunder og gi råd om valg av materialer, farger og snitt
· bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere
· foreta enkel markedsundersøkelse og markedsføre egne skredderprodukter og tjenester i herreskredderfaget
· gjøre rede for bransjens særpreg og gjeldende regelverk knyttet til herreskredderfaget
· vurdere eget arbeid i herreskredderfaget
Vurdering
Vg3 herreskredderfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder |
Ordning |
Produksjon Produktutvikling
|
Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på åtte virkedager. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.