PROGRAMOMRÅDE FOR INTERIØR
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG VG3
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 12. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2008.
Formål
Interiørkonsulenten arbeider med møbeldesign, interiør og design av rom. Interiørfaget skal bidra til å dekke behov for innredning og styling av offentlige og private bygninger. Interiørfaget skal bidra til å utvikle og designe interiør- og romløsninger på grunnlag av kunnskap om estetikk, form og funksjon.
Opplæringen skal legge grunnlag for utvikling av interiør- og romløsninger i samarbeid med oppdragsgivere. Opplæringen skal også fremme forståelse for samspill mellom materialer, farger og gjenstander. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle ferdigheter i tegning og bruk av redskaper i interiørfaget. Opplæringen skal også bidra til kunnskap om trender og stil- og kulturhistorie.
Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittel er interiørkonsulent.
Struktur
Programområde for interiør består av to programfag. Programfagene utfyller
hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over programfagene:
Årstrinn |
Programfag |
|
Vg3
|
Interiørarbeid |
Presentasjon |
Beskrivelse av programfagene
Interiørarbeid
Programfaget omfatter planløsning av funksjonelle rom samt valg av produkter og materialer. Arbeid med ulike materialer og teknikker med vekt på form, farge og funksjon inngår i programfaget. Programfaget innbefatter også kunnskap om trender og stil- og kulturhistorie. I programfaget inngår også kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere samt helse, miljø og sikkerhet.
Presentasjon
Programfaget omfatter presentasjon og dokumentasjon av løsningsforslag i forhold til målgruppe, funksjon, estetikk, stil og sammenheng. Programfaget omfatter også tegning og visualisering både to- og tredimensjonalt. Bruk av digitale verktøy, illustrasjon og tekst inngår i programfaget. I programfaget inngår også kundeveiledning, kostnadsberegning og markedsføring.
Timetall
Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter
Interiørarbeid 660 årstimer
Presentasjon 265 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I interiørfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i interiørfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer videre å dokumentere og vurdere eget arbeid.
Å kunne lese i interiørfaget innebærer å forstå og anvende faglitteratur. Det innebærer også å bruke arbeidstegninger med tegn, symboler og beskrivelser.
Å kunne regne i interiørfaget innebærer å beregne kostnader, gjennomføre oppmålinger i rom og bruke målestokk.
Å kunne bruke digitale verktøy i interiørfaget innebærer å innhente informasjon og eksperimentere med form, farge og komposisjon. Det innebærer også å presentere og dokumentere eget arbeid.
Kompetansemål
Etter Vg3
Interiørarbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· analysere og vurdere innhold og omfang av ulike interiøroppdrag
· innrede, møblere og style rom for ulike miljøer
· bruke faglitteratur, ulike medier og elementer fra naturen i arbeid med interiøroppdrag
· bruke kunnskaper om interiørfagets historie og utvikling i egne interiøroppdrag
· gjøre rede for og bruke prinsipper for belysning av rom
· gjøre rede for ulike trender i interiørfaget
· utføre interiøroppdrag og sette disse inn i en nasjonal og internasjonal kultur- og stilhistorisk sammenheng
· bruke ulike fargesystemer i eget interiørarbeid
· utnytte fargers psykologiske påvirkningskraft
· bruke digitale verktøy, tegneutstyr, materialer og teknikker fagmessig
· bruke ulike mediekanaler i markedsføring av interiørarbeid
· gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
· dokumentere og vurdere eget arbeid
Presentasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· analysere kundebehov, veilede kunder og skissere interiørideer
· utarbeide forslag til interiørløsninger sammen med kunder og andre samarbeidspartnere
· presentere løsningsforslag visuelt og verbalt
· lage målsatte miljø-, arbeids- og presentasjonstegninger med beskrivelser samt lysplan
· beregne material- og tidsforbruk og pris på eget interiørarbeid
· lage produkt- og materialkart med beskrivelser
· dokumentere eget arbeid i forhold til målgruppe, funksjon, estetikk, stil og sammenheng
· vise og forklare egen arbeidsprosess ved bruk av skisser, foto, digitale verktøy, tekst og illustrasjoner
· gjennomføre enkle markedsundersøkelser
Vurdering
Vg3 interiør
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag |
Ordning |
Interiørarbeid Presentasjon |
Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene. |
Eksamen for elever
Programfag |
Ordning |
Interiørarbeid Presentasjon |
Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag |
Ordning |
Interiørarbeid Presentasjon |
Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.