LÆREPLAN I KJOLE- OG DRAKTSYERFAGET

VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2008.

 

Formål

 

I kjole- og draktsyerfaget framstilles klær tilpasset enkeltkunder samt klær til mindre kolleksjoner. Behov og etterspørsel endres i tråd med moter og trender. Kjole- og draktsyerfaget skal dekke samfunnets behov for målsydde og håndverksproduserte klær der form, farge og materialer er tilpasset den enkelte.

 

Opplæringen skal bidra til å utvikle ferdigheter i praktisk arbeid med ulike materialer og bruk av maskiner og verktøy i kjole- og draktsyerfaget. Opplæringen skal også bidra til utvikling av ferdigheter knyttet til arbeid med form, farge og ulike sømteknikker. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle ferdigheter i mønsterkonstruksjon og innprøving av plagg. Opplæringen skal stimulere til kreativitet og estetisk bevissthet.  

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev.  Yrkestittel er kjole- og draktsyer.

 

Struktur

 

Kjole- og draktsyerfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

 

Produksjon og materialer

 

 

Design og produktutvikling

                                                                                                             

                                                                             

Beskrivelse av hovedområdene

 

Produksjon og materialer

Hovedområdet omfatter praktisk arbeid med framstilling av målsydde klær og mindre kolleksjoner. Hovedområdet omfatter også bruk av ulike søm-, monterings- og presseteknikker. Det innbefatter prøving og tilpassing av målsydde plagg. Videre omfatter hovedområdet bruk av tekstile materialer, former og farger samt framstilling av egnet tilbehør til plagg og antrekk. Helse, miljø og sikkerhet inngår også i hovedområdet.

 

 

Design og produktutvikling

Hovedområdet omfatter arbeid med tegning, grunnformer og mønstre til målsydde klær og til mindre kolleksjoner. Hovedområdet omfatter også arbeid med trender og mote- og drakthistorie. Videre omfatter hovedområdet markedsføring, kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere, prisberegning av egne produkter samt bruk av digitale verktøy.

 

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I kjole- og draktsyerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i kjole- og draktsyerfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere om estetikk, design, tekstile materialer samt produkter og tjenester.

 

Å kunne lese i kjole- og draktsyerfaget innebærer å forstå og anvende faglitteratur og annen informasjon knyttet til faget. Det innebærer å bruke, arbeidstegninger, skisser, mønstre og beskrivelser med tegn og symboler.

 

Å kunne regne i kjole- og draktsyerfaget innebærer å ta mål, konstruere mønstre og beregne stoffmengde, tidsbruk og pris.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i kjole- og draktsyerfaget innebærer å innhente og formidle informasjon. Det innebærer også å bruke teknologi i eget arbeid og i presentasjon av egen produksjon.

 

Kompetansemål

 
Etter Vg3

 

Produksjon og materialer

Mål for opplæring er at lærlingen skal kunne

·         framstille målsydde klær i ulike materialer, former og farger på bakgrunn av tegninger

·         overføre mønstre til materialer samt klippe og merke stoff

·         utnytte materialer på en håndverksmessig måte

·         utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kjole- og draktsyerfaget

·         analysere, prøve og tilpasse plagg på kunde

·         velge pressemetode ut fra materiale og bruksområde

·         modellere detaljer, utføre drapering, lage dekor og tilbehør tilpasset plagg og antrekk

·         bruke og vedlikeholde redskaper, maskiner og verktøy i kjole- og draktsyerfaget

·         presentere målsydde klær og mindre kolleksjoner

·         dokumentere og vurdere eget arbeid

·         gjøre rede for og ivareta gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

 

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         lage idéskisser og motetegninger og lage arbeidstegninger til framstilling av målsydde klær og antrekk

·         ta mål av kunder, konstruere og tilpasse grunnformer

·         lage og forandre mønster ut fra skisser, tegninger og målskjemaer

·         velge og begrunne bruk av ulike snitt, materialer og sømteknikker

·         bruke digitale verktøy i eget arbeid med design og produktutvikling

·         bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer  

·         presentere egne produkter og tjenester i lys av ulike trender og mote- og drakthistorie

·         foreta markedsundersøkelser knyttet til behov for målsydde klær

·         beregne material- og tidsforbruk samt pris på egne produkter og tjenester

 

 

 

 


Vurdering

Vg3 kjole- og draktsyerfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

 

Produksjon og materialer

Design og produktutvikling

 

 

 

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på åtte virkedager. 

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.