LÆREPLAN I MODISTFAGET
VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 26. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2008.
Formål
Modisten designer, utvikler og lager hatter, hodeplagg og tilbehør tilpasset enkeltkunders ønsker og behov.
Modistfaget er forankret i gamle håndverkstradisjoner og er en del av den internasjonale kles- og tekstilbransjen. Modistfaget skal dekke samfunnets behov for håndverksproduserte hatter og hodeplagg tilpasset moter, trender og ulike bruksområder.
Opplæringen skal legge vekt på praktisk arbeid med hatter og andre hodeplagg. Opplæringen skal bidra til å utvikle ferdigheter i bruk av verktøy, teknikker og maskiner samt å opprettholde og videreføre håndverkstradisjoner i modistfaget. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle tekstilfaglig kompetanse i arbeid med forskjellige materialer. Opplæringen skal stimulere evnen til å se sammenhenger mellom form, farge, design, kvalitet og funksjon. Opplæringen skal også bidra til forståelse for nasjonale og internasjonale markedsmekanismer, trender og moter.
Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittel er modist.
Struktur
Modistfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn |
Hovedområder |
|
Vg3 / opplæring i bedrift |
Design og søm |
Materialer og verktøy
|
Beskrivelse av hovedområdene
Hovedområdet omfatter praktisk arbeid med ulike sømteknikker, materialer, dekor, form og farge. Hovedområdet innbefatter utvikling av håndverksferdigheter og arbeid med skisser, mønstre og modeller. Kunnskap om moter, trender, tradisjoner og kulturer samt estetiske, etiske og miljømessige utfordringer inngår i hovedområdet. Videre inngår markedsundersøkelser samt kommunikasjon og samarbeid med andre.
Hovedområdet omfatter arbeid med ulike modeller i stoff, filt, strå, pels og skinn samt nødvendige innleggsmaterialer. I hovedområdet inngår bruk av ulike typer verktøy og teknikker i produksjon av hatter og hodeplagg samt vedlikehold av maskiner og verktøy. Hovedområdet omfatter også beregning av materialforbruk og pris, samt kundeveiledning. Presentasjon og dokumentasjon av eget arbeid og bruk av digitale verktøy inngår i hovedområdet. Helse, miljø og sikkerhet inngår også.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I modistfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i modistfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kolleger, kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere om hatter og andre hodeplagg, klær, tekstiler estetikk og design. Det innebærer også å gi råd og veiledning til kunder.
Å kunne lese i modistfaget innebærer å forstå og anvende faglitteratur og annen informasjon knyttet til faget. Det innebærer å bruke skisser og beskrivelser med tegn og symboler.
Å kunne regne i modistfaget innebærer å konstruere mønstre og å beregne pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelse, styrkeforhold og tidsforbruk. Det innebærer også analyse av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i modistfaget innebærer å innhente og formidle faglig informasjon og delta i faglige nettverk. Det innebærer videre å bruke teknologi i eget arbeid med hatter og hodeplagg. Det innebærer også å dokumentere og presentere eget arbeid i modistfaget.
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
Vurdering
Vg3 modistfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder |
Ordning |
Design og søm Materialer og verktøy
|
Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fire virkedager. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.