LÆREPLAN I SALMAKERFAGET

VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 26. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2008.

 

Formål

 

Salmakerfaget har lange tradisjoner og omfatter arbeid med skinn, lær, kunstskinn, duk og lerret. Salmakerfaget skal bidra til videreføring av håndverkstradisjoner og ivareta samfunnets behov for produksjon og reparasjon av salmakerarbeid med bil- og vognseter, seletøy og saler, kofferter, vesker og annet lærarbeid. Videre skal faget ivareta behov for restaurering og vedlikehold av salmakerarbeid for veteranbiler, eldre seletøy og reiseeffekter.

 

I opplæringen skal det legges vekt på praktisk arbeid med materialer, redskaper og teknikker. Opplæringen skal bidra til videreutvikling av sømteknikker og andre håndverksferdigheter tilpasset egnede materialer. Opplæringen skal videre bidra til kunnskap om ulike materialer og deres bruksområder. Opplæringen skal stimulere til bevissthet om forhold mellom form, farge, materialer, verktøy, teknikker og funksjon. Opplæringen skal videre medvirke til kompetanse innen formgiving og stopping av salmakerprodukter med utgangspunkt i tidligere stilarter, Opplæringen skal også stimulere til utvikling av nye ideer og produkter. Opplæringen skal bidra til bevissthet om nåtidens moter og trender og legge grunnlag for ny design og nye produkter tilpasset markedet.  

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittel er salmaker.

 

Struktur

 

Salmakerfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

 

Produksjon

 

Produktutvikling

 

 

Beskrivelse av hovedområdene

 

Produksjon

Hovedområdet omfatter hele arbeidsprosessen med framstilling, restaurering og tilpasning av salmakerarbeider. Det omfatter stopping, søm, restaurering og reparasjon av seter, interiør, puter og trekk i biler, vogner, båter. Hovedområdet omfatter også produksjon, reparasjon og tilpasning av seletøy, ridesaler og annet utstyr for hest. Videre omfatter det produksjon, reparasjon og restaurering av vesker, reiseeffekter og belter. I hovedområdet inngår arbeid med skinn, lær, tekstiler og andre materialer samt bruk av håndverksferdigheter i arbeid med teknikker, verktøy og maskiner. Hovedområdet omfatter konkretisering og vurdering av eget arbeid. Bruk av digitale verktøy inngår også i hovedområdet. 

 

Produktutvikling

Hovedområdet omfatter eksperimentering med form og farge, teknikker, materialer og verktøy i idéutvikling og valg av design for salmakerprodukter. Det innebærer tegning av salmakerprodukter og bruk av digitale verktøy. Hovedområdet omfatter presentasjon og dokumentasjon av eget salmakerarbeid. Videre innbefatter hovedområdet enkel markedsføring og kostnadsberegning. Kunnskap om salmakerfagets historie, utvikling og trender inngår i hovedområdet, Helse, miljø og sikkerhet inngår også.

 

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I salmakerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig i salmakerfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer å kommunisere om arbeidsprosesser, materialer, salmakerprodukter, estetikk og design. Det innebærer videre å presentere og dokumentere eget arbeid.

 

Å kunne lese i salmakerfaget innebærer å forstå og anvende faglitteratur. Det innebærer å tolke skriftlig og visuelt språk og å bruke arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler samt annen informasjon. Det innebærer videre å analysere ulike salmakerarbeider samt skinn- og lærvarer.

 

Å kunne regne i salmakerfaget innebærer å rekonstruere form, beregne omgjøringer, konstruere modeller og dokumentere salmakerprodukter for nøyaktighet og kvalitet. Det innebærer å beregne pris, vinkler, størrelse, styrkeforhold og tidsbruk. Det innebærer videre analyse og sammensetning av produkter, komponenter og materialer.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i salmakerfaget innebærer å bruke aktuell teknologi i arbeid med produkter og prosesser. Det innbefatter formidling og innhenting av informasjon, eksperimentering med form, farge og komposisjon samt produksjon av håndverksprodukter og tjenester. Det innebærer også å delta i faglige nettverk og å presentere og dokumentere eget arbeid.

 

Kompetansemål

 
Etter Vg3

 

Produksjon

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         lage nye salmakerprodukter samt reparere, restaurere og vedlikeholde ulike salmakerarbeider

·         ta mål, utarbeide mønstre og lage maler

·         bruke ulike sammenføyingsteknikker samt montere beslag på ulike materialer

·         gjøre innprøvinger og tilpasninger av salmakerarbeider i samråd med kunden

·         velge og bruke egnede materialer til ulike produkter

·         velge og vedlikeholde verktøy, redskaper og maskiner

·         tilpasse og bruke verktøy, maskiner, materialer og teknikker på en håndverksmessig måte

·         beskrive ulike materialers oppbygging, egenskaper og anvendelsesområder samt vurdere kvalitet og pris på ulike salmakerprodukter

·         gjøre rede for impregnering, farging og etterbehandling av ulike materialer

·         rengjøre og fjerne flekker på garvede, fargede og ulakkerte huder og på kunstskinn

·         gjøre rede for fagets historie og utvikling samt hovedtrekk ved bransjen

·         bruke fagspråk i salmakerfaget

·         stanse ut og skjære til skinn, lær og andre materialer

·         lage rynker og andre typer dekorasjoner i skinn

·         skjerfe og stive opp skinn

·         snøre, stoppe og trekke seter i kjøretøy

·         lage, montere, justere kapell og kabrioleter til kjøretøy

·         trekke tak og utføre annet innvendig salmakerarbeid i kjøretøy

·         lage varetrekk og teppestykker til kjøretøy

·         lage og montere vinyltak på biler

·         tilpasse sal for hest og rytter

·         lage hodetøy og montere salkapper, stigremmer og annet aktuelt utstyr på salen

·         lage og reparere seletøy og annen rekvisita i lær

·         gjøre rede for oppbygging og stopping av saler

·         gjøre rede for utføring av flettearbeid i lær

·         gjøre rede for bruksområder til ulike saler, seletøy og andre salmakerprodukter

·         gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

 

Produktutvikling

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         beskrive ulike salmakerprodukter og gjøre rede for ulike krav til design, kvalitet, funksjon og sikkerhet

·         tegne salmakerprodukter med og uten digitale verktøy

·         eksperimentere med og velge form, farge, teknikk, materiale og verktøy og utvikle ideer til ulike produkter og tjenester i salmakerfaget

·         beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på produkter og tjenester i salmakerfaget

·         gjøre rede for og anvende kunnskap om salmakerfagets historie, utvikling og trender i arbeid med faget

·         bruke digitale verktøy og annen relevant teknologi i eget arbeid

·         dokumentere behov for salmakerprodukter og tjenester i markedet

·         markedsføre egne produkter og tjenester i salmakerfaget

·         presentere og dokumentere eget salmakerarbeid, med og uten digitale verktøy, samt vurdere eget arbeid

 

Vurdering

Vg3 salmakerfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

 

Produksjon

Produktutvikling

 

 

 

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på ni virkedager. 

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.