LÆREPLAN I KERAMIKERFAGET
SÆRLØP VG2 OG VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 8. mars 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra 1. august 2007.
Formål
Keramikerfaget har lange tradisjoner. Lærefaget skal bidra til utvikling og produksjon av keramiske produkter etter markedets behov. Faget skal ivareta gamle teknikker og utvikle disse videre.
Opplæringen skal bidra til å utvikle håndverksmessige ferdigheter og kompetanse i keramikerfaget. Opplæringen skal bidra til å utvikle forståelse for estetiske problemstillinger knyttet til ulike kulturer, tradisjoner og trender i lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Opplæringen skal videre bidra til å fremme forståelse for forhold mellom marked og produksjon.
I opplæringen skal det legges vekt på skapende arbeid med relevante materialer, redskaper og teknikker. Opplæringen skal legge grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse, entreprenørskap og nyskaping i keramikerfaget. Opplæringen skal også bidra til forståelse for ressursforvaltning og helse, miljø og sikkerhet. Svennebrev i keramikerfaget fører fram til yrkesbetegnelsen keramiker og gir mulighet for etablering av egen arbeidsplass og arbeid i verksted og produksjonsbedrift.
Struktur
Keramikerfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn |
Hovedområder |
|
Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift |
Produksjon |
Produktutvikling |
Lærlingen skal ha fellesfag etter bestemmelser gitt av Kunnskapsdepartementet.
Beskrivelse av hovedområdene
Produksjon
Hovedområdet omhandler hele produksjonsprosessen, fra tilberedning av råstoff gjennom forming, dekor, overflatebehandling og brenning fram til ferdigstilling av keramiske produkter. Det omfatter praktisk håndverksarbeid, basert på gamle og nye teknikker, bruk av materialer, utstyr og maskiner, samt vedlikehold. Hovedområdet omfatter måling, justering og annen kvalitetssikring av produksjonsprosessen. Dokumentasjon av produksjonsprosessen inngår i hovedområdet og innbefatter bruk av digitale verktøy.
Produktutvikling
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter i keramikerfaget er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I keramikerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i keramikerfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon om estetikk, design og arbeidsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer også å dokumentere eget arbeid.
Å kunne lese i keramikerfaget innebærer å forstå og reflektere over aktuell faglitteratur. Det innbefatter å tolke skriftlig og visuelt språk knyttet til grunnleggende arbeid med keramikerfaget, og å bruke arbeidstegninger og beskrivelser.
Å kunne regne i keramikerfaget innebærer å konstruere former og figurer. Det innebærer å beregne pris, vekt, volum, mengde, krymping, størrelse, styrkeforhold og tidsbruk. Videre innbefatter det analyse og konstruksjon av former, strukturer og proporsjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i keramikerfaget innebærer å innhente informasjon og eksperimentere med form, farge og komposisjon. Bruk av digitale verktøy inngår også i markedsføring og presentasjon av produkter og ved deltaking i faglige nettverk og dokumentasjon av eget arbeid.
Kompetansemål
Etter Vg3
Produksjon
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· klargjøre leire, råstoffer og glasurer
· elte leire, dreie og dreie av produkter, lage hanker og sammensatte produkter
· forme gjenstander i forskjellige teknikker og kombinere disse
· bearbeide og dekorere produkter med ulike overflate- og dybdeteknikker
· stable keramikkovnen og ta hensyn til brenningsprosessens virkning på forskjellige råstoffer
· tilpasse temperatur og brenningsforløp til forskjellige leirtyper og glasurer
· bruke og ta vare på maskiner og utstyr
· velge og bruke materialer tilpasset ønsket produkt
· håndtere og pakke egne keramiske produkter
· kvalitetssikre eget arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Produktutvikling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· utvikle, konkretisere og begrunne ideer til produkter
· lage og bruke arbeidstegninger
· bruke digitalt verktøy, foto og annen relevant dokumentasjon i eget arbeid med ideer, design og produktutvikling
· gjøre rede for ulike råstoffer og deres egenskaper
· bruke ulike teknikker, former, farger, materialer og redskaper
· velge materialer og teknikker etter design, bestillinger, økonomiske og tidsmessige rammer
· beregne materialforbruk og sammensetting av råstoffer
· vurdere råstoffers giftighet ved behandling og for bruksområder
· kvalitetssikre produktene ut fra funksjon og i henhold til gjeldende regelverk om matsikkerhet
· presentere egne keramiske produkter i lys av trender og stilperioder med vekt på form, farge og komposisjon
· sette opp kalkyler og enkle budsjetter og beregne pris på materialer og egne produkter
· kommunisere med leverandører, samarbeidspartnere og kunder, og håndtere reklamasjoner
· gjennomføre enkle markedsundersøkelser vedrørende keramiske produkter
Vurdering
Vg3 keramikerfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder |
Ordning |
Produksjon Produktutvikling
|
Alle skal opp til en skriftlig eksamen i faget. Eksamenen må være bestått før svenneprøven kan gjennomføres. Eksamenen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.
Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres over minst fire virkedager. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.