LÆREPLAN I SØLVSMEDFAGET

VG3/OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 7. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra 1. august 2008.

 

Formål

 

Sølvsmeden produserer, vedlikeholder og reparerer sølvsmedprodukter. Sølvsmedfaget skal ivareta grunnleggende håndverksteknikker i arbeid med design, produktutvikling og produksjon av sølvsmedarbeider. Sølvsmedfaget skal bidra til å videreføre tradisjoner i norsk og samisk kultur samt utvikle nye produkter i tråd med moter og trender.

 

Opplæringen skal bidra til å utvikle ferdigheter og teknikker i praktisk arbeid med materialer og verktøy i sølvsmedfaget. Den skal stimulere til å utvikle ferdigheter innen tegning, form, farge og komposisjon.  Opplæringen skal videre bidra til forståelse for forhold mellom produksjon, marked og kundebehandling. Opplæringen skal stimulere til bevissthet om sølvgjenstanders affeksjonsverdi og utfordringer knyttet til etikk. 

 

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev.  Yrkestittel er sølvsmed.

 

Struktur

 

Sølvsmedfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3/opplæring i bedrift

 

Sølvsmedhåndverk

 

Design og produktutvikling

 

Beskrivelse av hovedområdene

 

Sølvsmedhåndverk

Hovedområdet omfatter videreføring og utvikling av håndverksteknikker i sølvsmedfaget lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I hovedområdet inngår korpusarbeid, smiing, sølvtrykking og ulike overflatebehandlings- og dekoreringsteknikker. Hovedområdet omfatter også vedlikehold, restaurering og produksjon av deler og gjenstander i sølv og andre metaller. Hovedområdet omfatter videre kunnskap om metallers egenskaper og sølvgjenstanders opprinnelse. Utvikling og tilvirking av verktøy inngår også i hovedområdet.

 

Design og produktutvikling

Hovedområdet omfatter arbeid med form, farge og funksjon, materialer og teknikker. Videre omfatter hovedområdet tegning, dekor og inskripsjon på sølvsmedprodukter. Skadevurdering, reparasjon og kostnadsberegning inngår også. Hovedområdet omfatter kundebehandling og enkel markedsføring av sølvsmedprodukter og tjenester. Presentasjon av eget arbeid ved bruk av digitale verktøy inngår i hovedområdet. Forhold knyttet til helse, miljø og sikkerhet inngår også.

 

Grunnleggende ferdigheter

 

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetanse. I sølvsmedfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i sølvsmedfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon om produkter, estetikk, design og arbeidsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer også å presentere eget arbeid.

 

Å kunne lese i sølvsmedfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det innebærer også å bruke arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler, samt å tolke skriftlige og visuelle uttrykk på sølvsmedprodukter.

 

Å kunne regne i sølvsmedfaget innebærer å beregne pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det innebærer også analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner og å beregne overflater og tykkelse av belegg.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i sølvsmedsmedfaget innebærer å anvende digitalt utstyr i arbeid med design og produktutvikling. Det innebærer videre å innhente informasjon, å delta i faglige digitale nettverk og å bruke digitale verktøy i presentasjon av eget arbeid.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg3

 

Sølvsmedhåndverk

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         utføre hamring, smiing, trykking, valsing, trådtrekking og slaglodding

·         utføre overflatebehandling

·         bruke ulike støpeteknikker

·         gjøre rede for siselering, håndgravering og emaljering

·         bruke ulike maskiner i sølvsmedhåndverkerfaget

·         forklare og utføre kjemiske prosesser i tilvirkningen av sølvsmedprodukter

·         lage verktøy og utstyr til eget sølvsmedarbeid

·         velge, tilpasse og bruke verktøy, materialer og teknikker på en håndverksmessig måte

·         gjenkjenne stempel, kjentmannsmerker og materialkvalitet

·         utføre reparasjoner og restaurering av sølvsmedprodukter

·         gjenkjenne og lage sølvsmedprodukter i tråd med ulike stilarter

·         utføre sølvsmedarbeid i henhold til arbeidsplan, kvalitetskriterier og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

·         dokumentere og vurdere eget sølvsmedarbeid

 

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         konkretisere og begrunne idé og arbeidsprosess i tråd med estetiske normer og rammer for det enkelte arbeidet og kundens bestilling

·         tegne og modellere form, dekor og inskripsjoner

·         lage og bruke arbeidstegninger, skisser og modeller i produktutvikling og framstilling av sølvsmedprodukter

·         vurdere skade på sølvgjenstander og behov for reparasjon

·         bruke digitale verktøy i egen produktutvikling

·         presentere og dokumentere egen produksjon visuelt, verbalt og ved hjelp av digitale verktøy

·         gjøre rede for kundebehandling og gjennomføre enkel markedsføring av egne sølvsmedprodukter og tjenester

·         beregne pris på produkter og tjenester i sølvsmedfaget

·         gjøre rede for sølv- og gullsmedfagenes historie 

·         gjøre rede for og anvende gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

 

 

Vurdering

Vg3 sølvsmedfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

 

Sølvsmedhåndverk

Design og produktutvikling

 

 

 

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. 

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.