LÆREPLAN I PROFILERINGSDESIGNFAGET
VG3/OPPLÆRING I BEDRIFT
Formål
Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 19. november 2008 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 1. august 2009
I profileringsdesignfaget lages kommunikasjonsløsninger tilpasset ulike målgrupper. Det innebærer profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for visuell kommunikasjon i det offentlige rom.
Opplæringen skal bidra til å utvikle teknologisk og digital kompetanse for å kunne møte utfordringer i profileringsdesignfaget. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle kompetanse knyttet til visuell kommunikasjon i det offentlige rom og stimulere til kreativitet og nytenking. Opplæringen skal også fremme evnen til å bearbeide konkrete ideer innenfor eksisterende eksponeringsmuligheter. Videre skal den gi innsikt i fagets betydning i verdiskapningskjeden, og bidra til forståelse av fagets egenart og plass i samfunnet.
Opplæringen skal bidra til å utvikle gode arbeidsvaner, evne til systematisk og selvstendig arbeid og evnen til å kunne møte bransjens behov for omstilling. Den skal videre fremme evne til samarbeid og til å kunne løse tverrfaglige arbeidsoppgaver. Opplæringen skal legge til rette for systematisk oppdatering og videreutvikling av egen kompetanse, og bidra til at etiske normer og retningslinjer i bransjen blir fulgt.
Fullført og bestått opplæring fører frem til svennebrev. Yrkestittelen er profileringsdesigner.
Struktur
Profileringsdesignfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn |
Hovedområder |
|
Vg3/opplæring i bedrift |
Idéutvikling |
Produksjon og montering |
Beskrivelse av hovedområdene
Idéutvikling
Hovedområdet idéutvikling omhandler prosessen fra kundekontakt til ferdig utviklet løsningsforslag. Det dreier seg om å kommunisere og anbefale kommunikasjonsløsninger og visualisere ideer gjennom skisser, presentasjonstegninger og arbeidstegninger. Det omfatter også å lage arbeidsbeskrivelser og utarbeide prisoverslag.
Produksjon og montering
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I profileringsdesign forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftelig i profileringsdesignfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med oppdragsgivere, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det betyr videre å kunne bruke skriftspråket som visuelt virkemiddel mot en målgruppe. Det innebærer også å presentere, dokumentere og vurdere eget arbeid.
Å kunne lese i profileringsdesignfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det betyr videre å kunne bruke arbeidstegninger og beskrivelser og å kunne forstå og tolke skriftlige tekster, symboler og bilder.
Å kunne regne i profileringsdesignfaget innebærer å beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid. Det vil videre si å kunne beregne størrelsesforhold og analysere proporsjoner og komposisjoner i forhold til bruksområdet.
Å kunne bruke digitale verktøy i profileringsdesignfaget innebærer å innhente informasjon, designe og produsere kommunikasjonsløsninger. Det innebærer også å presentere, dokumentere og markedsføre eget arbeid.
Kompetansemål
Idéutvikling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· drøfte og avklare oppdragets innhold og omfang i samarbeid med kunden
· definere mål og målgruppe for oppdraget, vurdere konkurransesituasjonen og utarbeide situasjonsbeskrivelse
· bruke idékart og skissetegning i problemløsningsfasen
· utarbeide skisser, arbeidstegninger og presentasjonstegninger manuelt og digitalt
· presentere ulike løsningsforslag verbalt, skriftlig og digitalt
· lage arbeidsbeskrivelse og beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid
· bruke prinsipper for markedskommunikasjon
· bruke komposisjonsprinsipper for form, farge, skrift og bilde
· velge og bruke typografi som selvstendig komposisjon og kunne begrunne valgene
· velge og bruke ulike materialer og produkter og kunne begrunne valgene
· bruke fagrelaterte fargesystemer
· bruke ulike eksponeringsmuligheter
· bruke prinsipper for belysning og fargepåvirkning
· velge og bruke belysning til forskjellige løsningsforslag
· presentere løsningsforslag ut fra kunnskaper om arkitektur og stilhistorie
· følge gjeldende regelverk for skilt og foliering i det offentlige rom og gjeldende regelverk for opphavsrettigheter og åndsverk
· utforme løsningsforslag i tråd med etiske normer
Produksjon og montering
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
· produsere og montere profileringsprodukter ut fra arbeidsbeskrivelser og tegninger
· bruke verktøy og arbeidsmåter fagmessig i eget arbeid
· bruke ulike trykk-, print-, fres- og skjæremaskiner med tilhørende programvare
· velge og bruke emballasje og transportmiddel
· bruke ulike monteringsteknikker innen foliering
· velge og bruke ulike festesystemer
· velge og bruke relevante innfestingsteknikker ved montering av skilt
· vurdere og kvalitetssikre eget arbeid ut fra arbeidsbeskrivelse og planlagt resultat
· følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
· bruke materialer og ressurser økonomisk
Vurdering
Vg3 profileringsdesignfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder |
Ordning |
Idéutvikling Produksjon og montering |
Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 5 virkedager |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.