LÆREPLAN I PROFILERINGSDESIGNFAGET
VG3/OPPLÆRING I BEDRIFT

 

Formål

 

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 19. november 2008 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

 

Gjelder fra: 1. august 2009

 

I profileringsdesignfaget lages kommunikasjonsløsninger tilpasset ulike målgrupper. Det innebærer profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for visuell kommunikasjon i det offentlige rom.

 

Opplæringen skal bidra til å utvikle teknologisk og digital kompetanse for å kunne møte utfordringer i profileringsdesignfaget. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle kompetanse knyttet til visuell kommunikasjon i det offentlige rom og stimulere til kreativitet og nytenking.  Opplæringen skal også fremme evnen til å bearbeide konkrete ideer innenfor eksisterende eksponeringsmuligheter. Videre skal den gi innsikt i fagets betydning i verdiskapningskjeden, og bidra til forståelse av fagets egenart og plass i samfunnet.

 

Opplæringen skal bidra til å utvikle gode arbeidsvaner, evne til systematisk og selvstendig arbeid og evnen til å kunne møte bransjens behov for omstilling.  Den skal videre fremme evne til samarbeid og til å kunne løse tverrfaglige arbeidsoppgaver. Opplæringen skal legge til rette for systematisk oppdatering og videreutvikling av egen kompetanse, og bidra til at etiske normer og retningslinjer i bransjen blir fulgt.

 

Fullført og bestått opplæring fører frem til svennebrev. Yrkestittelen er profileringsdesigner.

 

Struktur

 

Profileringsdesignfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

 

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3/opplæring i bedrift

Idéutvikling

Produksjon og montering

 

Beskrivelse av hovedområdene

 

Idéutvikling

Hovedområdet idéutvikling omhandler prosessen fra kundekontakt til ferdig utviklet løsningsforslag. Det dreier seg om å kommunisere og anbefale kommunikasjonsløsninger og visualisere ideer gjennom skisser, presentasjonstegninger og arbeidstegninger. Det omfatter også å lage arbeidsbeskrivelser og utarbeide prisoverslag.

 

 

 

 

 

 

Produksjon og montering

Hovedområdet produksjon og montering omhandler prosessen fra løsningsforslag til ferdig montert produkt. Det dreier seg om å lese og bruke arbeidsbeskrivelser og tegninger og sette løsningsforslaget i produksjon. Hovedområdet omfatter også å bruke hensiktsmessig produksjonsform og hensiktsmessige materialer med tanke på pris og kvalitet. Videre omfatter det montering av folie på transportmidler og innfesting av skilt.

 

 

 

Grunnleggende ferdigheter

      

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I profileringsdesign forstås grunnleggende ferdigheter slik:

 

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftelig i profileringsdesignfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med oppdragsgivere, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det betyr videre å kunne bruke skriftspråket som visuelt virkemiddel mot en målgruppe. Det innebærer også å presentere, dokumentere og vurdere eget arbeid.

 

Å kunne lese i profileringsdesignfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det betyr videre å kunne bruke arbeidstegninger og beskrivelser og å kunne forstå og tolke skriftlige tekster, symboler og bilder.

 

 Å kunne regne i profileringsdesignfaget innebærer å beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid. Det vil videre si å kunne beregne størrelsesforhold og analysere proporsjoner og komposisjoner i forhold til bruksområdet.

 

Å kunne bruke digitale verktøy i profileringsdesignfaget innebærer å innhente informasjon, designe og produsere kommunikasjonsløsninger. Det innebærer også å presentere, dokumentere og markedsføre eget arbeid.

 

Kompetansemål

 

Etter Vg3

 

Idéutvikling

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         drøfte og avklare oppdragets innhold og omfang i samarbeid med kunden

·         definere mål og målgruppe for oppdraget, vurdere konkurransesituasjonen og utarbeide situasjonsbeskrivelse

·          bruke idékart og skissetegning i problemløsningsfasen

·         utarbeide skisser, arbeidstegninger og presentasjonstegninger manuelt og digitalt

·        presentere ulike løsningsforslag verbalt, skriftlig og digitalt

·        lage arbeidsbeskrivelse og beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid

·         bruke prinsipper for markedskommunikasjon

·         bruke komposisjonsprinsipper for form, farge, skrift og bilde

·         velge og bruke typografi som selvstendig komposisjon  og kunne begrunne valgene

·         velge og bruke  ulike materialer og produkter og kunne begrunne valgene

·         bruke fagrelaterte fargesystemer

·         bruke ulike eksponeringsmuligheter

·         bruke prinsipper for belysning og fargepåvirkning

·         velge og bruke belysning til forskjellige løsningsforslag

·         presentere løsningsforslag ut fra kunnskaper om arkitektur og stilhistorie

·         følge gjeldende regelverk for skilt og foliering i det offentlige rom og gjeldende regelverk for opphavsrettigheter og åndsverk

·         utforme løsningsforslag i tråd med etiske normer  

 

Produksjon og montering

Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne

·         produsere og montere profileringsprodukter ut fra arbeidsbeskrivelser og tegninger

·         bruke verktøy og arbeidsmåter fagmessig i eget arbeid

·         bruke ulike trykk-, print-, fres- og skjæremaskiner med tilhørende programvare

·         velge og bruke emballasje og transportmiddel

·         bruke ulike monteringsteknikker innen foliering

·         velge og bruke ulike festesystemer

·         velge og bruke relevante innfestingsteknikker ved montering av skilt

·         vurdere og kvalitetssikre eget arbeid ut fra arbeidsbeskrivelse og planlagt resultat 

·         følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

·         bruke materialer og ressurser økonomisk

 

Vurdering

Vg3 profileringsdesignfaget

 

Bestemmelser for sluttvurdering:

 

Hovedområder

Ordning

Idéutvikling

Produksjon og montering

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 5 virkedager

 

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.