En profileringsdesigner lager kommunikasjonsløsninger som omfatter profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting. Profileringsdesignerens daglige arbeid innbefatter å definere mål og målgruppe for å vurdere konkurransesituasjonen. Utarbeidelse av skisser, arbeids- og presentasjonstegninger både manuelt og digitalt. Bruke prinsipper for god markedskommunikasjon. Gjennom virkemidler som form, farge, skrift, typografi, bilde, belysning, ulike materialer og produkter finne utforming og ulike forslag til løsning i tråd med etiske normer. Produksjonsmetoder for profileringsprodukter må utstillingsdesigneren være kjent med og hvilke trykke, skrive, frese eller skjære teknikker og maskiner eller programvare man trenger for å få gjennomført arbeidet.
En profileringsdesigner kan arbeide i mange ulike typer virksomheter innenfor medie- og kommunikasjonssektoren, som reklame-, design- og mediebyråer, grafiske bedrifter, større bedrifter med egne informasjonsavdelinger og innen informasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor.
Du bør være kreativ, ha estetisk sans og kunne arbeide systematisk, selvstendig og i samarbeid med andre
2 + 2år;
VG1 design og håndverk, VG2 Interiør og utstilling, 2
år som lærling i bedrift, fører til svennebrev.
Avhenger av om du arbeider i bedrift/ansatt eller om du arbeider for deg selv. Ikke oppgitt hos SSB.